Afte

tipični izgled male afte na sluznici usnice

Afte (potpuni naziv bolesti je recidivirajuće aftozne ulceracije) jedna su od najčešćih promjena na oralnoj sluznici. Pojavljuju se u oko 20% ljudi, a češće su kod žena i osoba izloženih kroničnom stresu. Karakteristično za afte je njihovo opetovano pojavljivanje, učestalošću od nekoliko puta godišnje. Uzrok nastanka afti nije u potpunosti razjašnjen, ali je poznato da se radi o oštećenju oralne sluznice zbog neprimjerene aktivacije imunosnog sustava. Stoga nije moguće odrediti jedinstven uzrok, već cijeli niz faktora koji mijenjaju reaktivnost imunosnog sustava i na taj način pogoduju nastanku afti: hormonske promjene (posebice promjene tijekom menstrualnog ciklusa), kronični stres i iscrpljenost, prisutnost neke druge infektivne bolesti koja aktivira ili iscrpljuje imunosni sustav, manjak željeza i vitamina B kompleksa, alergijska reakcija na konzumiranu hranu te neke gastrointestinalne bolesti koje u podlozi imaju poremećenu aktivaciju imunosnog sustava. Afte također mogu nastati zbog mehaničke traume, primjerice ozljedom sluznice zubnom četkicom prilikom svakodnevne oralne higijene. Sklonost rekurentnim aftoznim ulceracijama izrazito je uvjetovana naslijeđem – afte se znatno češće pojavljuju u osoba čiji su roditelji također imali afte.

Afte se najčešće javljaju kao male ranice promjera do 1 centimetar, a u pravilu su smještene na sluznici obraza ili usana (vrlo se rijetko mogu javiti i na gingivi) te pokrivene žuto-sivim naslagama i ograničene crvenim rubom. Pojavi afti može prethoditi bol, pečenje i osjećaj poput trnaca jedan do dva dana prije njihova nastanka. Često se odjednom pojavljuje nekoliko afti (dvije do pet), a spontano zacjeljuju nakon jednog do dva tjedna i za sobom ne ostavljaju ožiljke. Rjeđe se pojavljuju velike afte promjera većeg od 1 centimetar, nepravilnog su oblika s udubljenim dnom i izrazito su bolne. Mogu biti praćene povećanim limfnim čvorovima i ponekad krvariti na dodir. Period cijeljenja im je duži i traje četiri do šest tjedana, a nakon cijeljenja ostavljaju ožiljke. Uz male i velike afte postoj još jedan poseban oblik afti koje se pojavljuju u obliku nakupina od 10-100 vrlo malih ranica (promjera oko 1 milimetar). Nalikuju ranicama koje nastaju zbog infekcije virusom herpesa i stoga se nazivaju herpetiformne afte (ali nisu ni na koji način povezane s herpesnom infekcijom). Afte se mogu pojaviti i u sklopu nekih sindroma kod kojih je poremećena funkcija imunosnog sustava. Tada su one samo jedna od manifestacija sustavne bolesti koja istodobno zahvaća druge organe i sluznice.

velika afta na jeziku

Učinkovita etiološka terapija za afte ne postoji – u pravilu se primjenjuje samo simptomatska terapija u obliku sredstava koja štite površinu afte od mehaničke iritacije (tijekom govora i žvakanja) i time smanjuju nelagodu i bol. Ova sredstva ne ubrzavaju izlječenje afti, već samo olakšavaju prisutne simptome, a (male) afte spontano prolaze i bez liječenja u roku od dva tjedna. Teži slučajevi velikih afti kao i afti koje se pojavljuju u sklopu sustavnih bolesti mogu se liječiti lijekovima koji mijenjaju aktivnost imunosnog sustava, ali se oni ne koriste rutinski u terapiji uobičajenih malih afti.

U slučaju da se afte često javljaju, a kod pacijenta je evidentan neki od tipičnih predisponirajućih faktora (manjak željeza, vitamina, kronični stres i/ili iscrpljenost, neka druga sustavna bolest), potrebno je takve faktore ukloniti – nadoknaditi nutritivni manjak, pokušati reducirati stres i liječiti sustavnu bolest.

Rating: 4.2/5 (5 votes cast)

Afte, 4.2 out of 5 based on 5 ratings

Kategorija : Oralna Medicina Pojmovi: