Bolesti žlijezda slinovnica

Infekcije žlijezda slinovnica

U prošlosti vrlo učestala bolest žlijezda slinovnica, epidemijski parotitis (mumps, zaušnjaci) danas je vrlo rijetka zahvaljujući sustavnom cijepljenju protiv virusa uzročnika. I neki drugi virusi mogu uzrokovati infekciju žlijezda slinovnica, iako se to prilično rijetko događa. Virusne infekcije češće su u osoba s oslabljenim imunološkim sustavom, što može biti posljedica korištenja nekih lijekova ili bolesti koja slabi imunosni sustav (neke maligne bolesti, AIDS). Žlijezde slinovnice zahvaćene virusnom infekcijom su otečene i bolne, sa smanjenom sekrecijom sline. Antivirusni lijekovi imaju slab učinak na infekcije slinovnica i stoga se rijetko primjenjuju. Terapija je najčešće simptomatska – usmjerena na olakšanje simptoma za vrijeme trajanja infekcije, a do izlječenja dolazi u roku od nekoliko tjedana nakon što vlastite obrambene snage organizma savladaju infekciju. Potrebno je liječiti i osnovnu bolest koja je dovela do slabljenja imunosnog sustava organizma i omogućila razvoj virusne infekcije.

oteklina uzrokovana virusnom upalom zaušne žlijezde (mumps)

Bakterijske infekcije javljaju se pri oslabljenom protoku sline koji može biti uzrokovan nekom drugom bolešću slinovnica, uzimanjem nekih lijekova ili u dubokoj starosti kada lučenje sline znatno opada. Uslijed smanjenog protoka sline oslabi ispiranje izvodnih kanala žlijezda slinovnica, što bakterijama omogućuje prodor uzduž kanala do same žlijezde. Zahvaćena žlijezda je otečena i bolna, lučenje sline je smanjeno, a iz izvodnog kanala umjesto bistre sline izlazi gnojni sadržaj. Bakterijske infekcije žlijezda slinovnica liječe se antibioticima, a u slučaju kroničnih ili ponavljanih upala može biti potreban i kirurški zahvat.

Nakon izlječenja virusnih i bakterijskih infekcija, funkcija slinovnica se u pravilu potpuno oporavlja, osim u slučaju dugotrajnih kroničnih bakterijskih upala koje mogu ostaviti trajne promjene u žlijezdama i njihovim izvodnim kanalima te uzrokovati smanjeno lučenje sline.

Oštećenja žlijezda uzrokovana sustavnom bolešću

Budući da je pojavnost virusnih i bakterijskih infekcija žlijezda slinovnica u novije vrijeme u opadanju, većina oštećenja žljezdane funkcije posljedica je neke od sustavnih bolesti. Najčešće se radi o bolestima vezivnog tkiva koje u svojoj podlozi imaju neku autoimunu promjenu. Ove promjene nastaju uslijed neadekvatne aktivacije imunosnog sustava pri čemu dolazi do oštećenja tkiva vlastitog organizma. Oštećenja zahvaćaju vezivno tkivo različitih organa zbog čega dolazi do niza funkcijskih poremećaja. Između ostalog, autoimune promjene mogu zahvatiti tkiva žlijezda slinovnica i postupno dovesti do njihova propadanja. Bolest sporo napreduje, a simptomi i znakovi slabo su relativno izraženi. Oštećenja se nalaze na mikroskopskoj razini, a u konačnici dovode do gubitka funkcionalno sposobnog tkiva žlijezda slinovnica. Posljedica je smanjeno lučenje sline te nastanak oligosijalije i kserostomije sa svim njihovim posljedicama. Suvremenim liječenjem se tijek autoimunih bolesti može znatno usporiti, ali potpuno izlječenje nije moguće postići.

Mukokele

Mukokela je naziv za tvorbu koja nastaje nakupljanjem sline ispod oralne sluznice, a manifestira se u obliku mjehurića ispunjenog bistrom tekućinom. Mukokela nastaje prilikom začepljenja ili ozljede izvodnog kanala male žlijezde slinovnice, najčešće zbog mehaničke traume. Oštećenjem izvodnog kanalića otežano je otjecanje sline pa se ona nakuplja ispod sluznice. Za mukokelu je tipično da se povećava tijekom jela s obzirom da se tada lučenje sline višestruko povećava. Između obroka mjehurić mukokele se može smanjiti ili potpuno nestati. Većina mukokela spontano prsne nakon čega se više ne pojavljuju. U slučaju da se mukokela ne povlači spontano ili se opetovano javlja, potrebno je malim kirurškim zahvatom omogućiti otjecanje sline. Posebna vrsta mukokele je tzv. ranula – vrlo velika mukokela koja se javlja u obliku velikog mjehura ispod jezika, a nastaje traumom izvodnog kanala sublingvalne žlijezde. Kao i ostale mukokele, i ranula se povećava tijekom jela, a smanjuje između obroka. U terapiji ranule potrebno je kirurškim putem osigurati prohodnost izvodnog kanala kako bi se spriječilo nakupljanje sline.

ranula - velika mukokela nastala oštećenjem ili začepljenjem izvodnog kanala podjezične žlijezde

ranula – velika mukokela nastala oštećenjem ili začepljenjem izvodnog kanala podjezične žlijezde

mukokela na obraznoj sluznici - mjehurić ispunjen bistrom tekućinom koji se povećava prilikom jela

mukokela na obraznoj sluznici – mjehurić ispunjen bistrom tekućinom koji se povećava prilikom jela