Napredovanje i Dijagnostika Karijesa

Ovisno o bakterijskoj aktivnosti, karijes brže ili sporije napreduje. Bakterijska aktivnost velikim dijelom ovisi o dostupnim hranjivim tvarima (šećerima), odnosno količini zubnog plaka. To znači da će karijes brže napredovati ako je na površini zuba prisutni deblji sloj zubnog plaka, odnosno ako se često unose namirnice bogate ugljikohidratima. Napredovanjem kroz caklinu i dentin, karijes se približava zubnoj pulpi. Bakterije su u velikom broju prisutne unutar dentinskih kanalića kroz koje svojim toksinima podražuju pulpu i uzrokuju upalnu reakciju i bol. Kada bakterije ili toksini u većim količinama prodru u pulpu, uzrokuju trajno oštećenje pulpe koje zahtjeva endodontski tretman – potpuno odstranjivanje pulpnog tkiva i ispunjavanje korijenskih kanala umjetnim materijalom.

Dijagnostika karijesa

Karijes često napreduje prilično sporo i ne izaziva nikakve simptome. Tome je razlog obrambena reakcija pulpe koja odlaganjem novog dentina „ograđuje“ i štiti pulpu od prodora bakterija, a istovremeno smanjuje osjetljivost na bol. Tek u vrlo uznapredovalim stadijima karijes uzrokuje smetnje različitog intenziteta, zbog kojih se pacijent javlja doktoru dentalne medicine.

Bijele mrlje na zubu

U najranijim fazama, karijes izgleda kao bijela zamućena mrlja koja je posljedica gubitka minerala iz cakline. Daljnjim napredovanjem boja se mijenja u smeđe-crnu, a pojavljuje se i defekt površine zuba različite veličine. Karijes može postojati i kad defekt nije prisutan niti vidljiv. Posebno je teško uočljiv karijes ispod dodirnih točaka susjednih zubi koji se često otkrije tek u uznapredovaloj fazi. Za dijagnostiku karijesa na ovim mjestima posebno su korisne rendgenske slike s ugrizom u traku, a na njima je moguće uočiti demineralizaciju i kad ona okom nije vidljiva. U dijagnosticiranju karijesa može pomoći i prosvjetljavanje zuba bijelim svjetlom, pri čemu se karijes uočava kao tamnije područje smanjene prozirnosti.
Kada se jave simptomi, oštećenje zuba je već relativno veliko. Bakterijski toksini podražuju pulpu, zbog čega ona postaje osjetljiva na različite podražaje koji u zdravom zubu ne uzrokuju bol. Javlja se bol na toplo, hladno i slatko. Ova bol je kratkotrajna i traje samo za vrijeme trajanja podražaja. Ako karijes napreduje sporije i pulpa ima dovoljno vremena da se od bolesnog dijela ogradi slojem novostvorenog dentina, bol može u potpunosti izostati. U slučaju da karijes brže napreduje, bakterije i toksini u velikoj količini prodru u pulpu bol što izaziva upalu pulpe koja se manifestira intenzivnijom boli. Bol zbog pulpitisa se javlja na topli, hladni ili slatki podražaj, a može se javiti i spontano. Često traje i dugo nakon što je podražaj uklonjen te može biti toliko jaka i neizdrživa da ometa svakodnevno funkcioniranje, zbog čega je potrebna hitna intervencija doktora dentalne medicine.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Napredovanje i Dijagnostika Karijesa, 3.5 out of 5 based on 2 ratings

Kategorija : Dentalna Patologija