Neugodan zadah iz usta

Neugodan zadah prilično je čest problem koji može imati mnoštvo različitih uzroka. Pronalaženjem i liječenjem uzroka te poboljšanjem oralne higijene može se spriječiti njegova pojava. Uzroci neugodnog zadaha mogu biti:

• Nakupljanje bakterija u usnoj šupljini tijekom spavanja vrlo je čest uzrok koji dovodi do neugodnog zadaha nakon jutarnjeg buđenja. Pojavljuje se kod velikog broja ljudi i može se smatrati normalnom pojavom. Tijekom spavanja nema pokreta žvačnog mišićja, a lučenje sline je znatno smanjeno – izostankom ovih zaštitnih mehanizama bakterije se slabije uklanjaju s površina zubi i sluznice. To pogoduje njihovom nakupljanju u većem broju, a neke od bakterija u svojem metabolizmu proizvode tvari neugodnog mirisa. Te bakterije su prisutne u ustima i tijekom dana, ali im mehanizmi samočišćenja (otplavljivanje slinom, čišćenje prilikom pokreta žvakanja i govora) i provođenje oralne higijene ne dopuštaju nakupljanje u dovoljnom broju. Prilikom spavanja nastaju povoljni uvjeti za njihovo množenje i proizvodnju tvari odgovornih za neugodan zadah. Jutarnjim četkanjem zubi većina se tih bakterija odstranjuje i neugodan zadah nestaje. Međutim, preostale bakterije će već iduće noći obnoviti populaciju i ponovno uzrokovati loš zadah. Tako se ciklus množenja i uklanjanja bakterija ciklički izmjenjuje i dovodi do jutarnjeg neugodnog zadaha.
  • Nakupljanje bakterija u oštećenom zubu. Izrazito jak neugodan zadah mogu uzrokovati bakterije nagomilane u pokvarenom zubu. Bakterije zubnog karijesa uglavnom ne razvijaju tvari koje uzrokuju loš zadah, stoga on nastaje tek kad bakterije dopru do zubne pulpe. Napredovanjem lezije do pulpe započinje njezina upala i raspadanje. Bolest zubne pulpe može se javiti u obliku pulpitisa koji se manifestira jakim bolovima zbog kojih pacijent hitno dolazi doktoru dentalne medicine. Međutim, upala pulpe može proći bez simptoma pri čemu se odumiranje i raspadanje pulpe događa sporo i neprimjetno. Tvari koje pritom nastaju imaju vrlo prodoran neugodan miris, a kroz oštećenja na zubu lako izlaze u usnu šupljinu. Bakterije unutar pulpnog prostora nalaze idealnu okolinu za razmnožavanje –obilje hrane pristiže im kroz oštećenje na zubu, a istovremeno su zaštićene od obrambenih mehanizama organizma i uklanjanja četkanjem. Neugodan zadah uzrokovan bolešću pulpe sprječava se liječenjem njegova uzroka – endodontskim tretmanom bolesnog zuba, tj. odstranjivanjem inficiranog sadržaja iz pulpnog prostora. Ukoliko neugodan zadah potraje i nakon završetka endodontskog liječenja zuba, potrebno je tražiti drugi uzrok.
  • Parodontna bolest i duboki parodontni džepovi. Duboki džepovi predstavljaju velik rezervoar bakterija iz kojeg ih je nemoguće eliminirati svakodnevnom oralnom higijenom. One se mogu djelomično ukloniti tek temeljitom parodontološkom obradom, ali i nakon parodontološkog tretmana u džepovima zaostaje infekcija. Zbog gomilanja bakterija koje izlučuju tvari neugodnog mirisa, parodontna je bolest često praćena neugodnim zadahom. Čak i kod lakših oblika parodontne bolesti ograničenih na zubno meso (gingivitis), pojačano nakupljanje bakterija u području upaljenih i otečenih desni može biti uzrok neugodnog zadaha. Ponavljanim i temeljitim parodontološkim liječenjem te održavanjem temeljite oralne higijene nakon liječenja moguće je suzbiti parodontnu bolest i ukloniti ovaj uzrok lošeg zadaha.
  • Bolesti probavnog sustava. Prisutnost određenih bakterija u gornjem dijelu probavnog sustava može biti uzrok lošem zadahu. Eliminacijom bakterija antibiotskom terapijom uklanja se i neugodan zadah. Druga bolest probavnog sustava koja može dovesti do lošeg zadaha je gastroezofagealna refluksna bolest. Uzrokovana je slabošću mišićja na mjestu gdje jednjak ulazi u želudac, uslijed čega dolazi do povrata (refluksa) želučanog sadržaja natrag u jednjak. Povraćeni sadržaj dospijeva do usne šupljine i uzrok je neugodnog zadaha. Potpuno izlječenje gastroezofagealne refluksne bolesti je teško postići.
  • Konzumacija određenih namirnica. Namirnice poput češnjaka i luka sadrže hlapljiva ulja intenzivnog mirisa koja uzrokuju karakterističan zadah još dugo vremena nakon konzumacije. Četkanje zubi i ispiranje antiseptičkim tekućinama u ovom slučaju ne pomaže, jer tvari koje uzrokuju zadah nakon apsorpcije u probavnom sustavu krvotokom dospijevaju u pluća putem kojih se izlučuju u izdahnuti zrak. Stoga zadah uzrokovan konzumacijom češnjaka ili luka traje dugo vremena nakon konzumacije, bez obzira na pokušaje prikrivanja četkanjem ili ispiranjem tekućinama.
  • Pušenje. Uz karakterističan zadah po duhanskom dimu, pušači često boluju od parodontnih bolesti. Pušenje je važan rizični čimbenik za pojavu parodontitisa, a također pogoršava i ubrzava napredovanje postojeće parodontne bolesti. Stoga je zadah u pušača često rezultat nakupljenih tvari iz duhanskog dima udruženih s parodontnom bolešću. Prestanak pušenja ima višestruke koristi za opće zdravlje, a između ostalog povoljno utječe na oralno zdravlje i sprečavanje lošeg zadaha.

Očito je da postoje mnogobrojni čimbenici koji mogu dovesti do neugodnog zadaha. Često je istovremeno prisutno više čimbenika, stoga je moguće da neugodni zadah perzistira unatoč uklanjanju jednog od čimbenika. Za potpuno liječenje lošeg zadaha potrebno je prepoznati i ukloniti sve čimbenike koji igraju ulogu u njegovom nastanku. Čak i kada su svi potencijalni uzroci uklonjeni, loš zadah može ostati – najčešće u obliku jutarnjeg zadaha. Taj se oblik zadaha smatra „prirodnim“, a liječenje nije potrebno niti je moguće. Ne predstavlja osobit problem, s obzirom da se jednostavno rješava jutarnjim četkanjem zubi. Vrlo se rijetko javlja neugodan zadah kojem nije moguće pronaći uzrok niti ga primjereno liječiti. Postoje različiti pretpostavljeni uzroci takvog zadaha, između ostalog moguće je da u crijevima dolazi do resorpcije plinova neugodnog mirisa koji krvotokom dospijevaju do pluća, odnosno u izdahnuti zrak. Međutim, ovakav oblik neugodnog zadaha se javlja izrazito rijetko. Najčešće loš zadah ima neki konkretni uzrok čijom se identifikacijom i uklanjanjem postiže izlječenje. Nakon uklanjanja uzroka, postignuto stanje potrebno je održavati temeljitom i redovitom oralnom higijenom te redovitim preventivnim posjetima doktoru dentalne medicine.

Rating: 5.0/5 (4 votes cast)

Neugodan zadah iz usta, 5.0 out of 5 based on 4 ratings

Kategorija : Oralna Higijena Pojmovi: , , , , ,