Oralna kandidijaza

Kandidijaza je infekcija uzrokovana gljivicom candida albicans koja je se vrlo često nalazi u usnoj šupljini zdravih ljudi. Gljivica nema izražena patogena svojstva i većinom je prisutna kao dio fiziološke oralne flore. Kandidijaza se pojavljuje tek kada nastupe pogodni uvjeti za njezino pojačano razmnožavanje. Najčešće okolnosti pri kojima se to događa jesu:Primjena antibiotika. Antibioticima se uništava dio fiziološke oralne flore i stvara „slobodni prostor“ za pojačani rast candide. Infekcija se javlja na cijeloj sluznici usne šupljine, a očituje se crvenilom i neugodnom senzacijom pečenja. Najizraženija je na gornjoj strani jezika gdje se može pojaviti u obliku debelih bijelih naslaga ili izraženog crvenila s atrofijom jezičnih

kandidijaza na jeziku - debele bijele naslage na crvenoj sluznici

kandidijaza na jeziku – debele bijele naslage na crvenoj sluznici

• Primjena antibiotika. Antibioticima se uništava dio fiziološke oralne flore i stvara „slobodni prostor“ za pojačani rast candide. Infekcija se javlja na cijeloj sluznici usne šupljine, a očituje se crvenilom i neugodnom senzacijom pečenja. Najizraženija je na gornjoj strani jezika gdje se može pojaviti u obliku debelih bijelih naslaga ili izraženog crvenila s atrofijom jezičnih papila. Liječi se protugljivičnim lijekovima i pojačanom oralnom higijenom. Nakon završetka antibiotske terapije obnavlja se fiziološka flora koja ne dopušta da se gljivica ponovno prekomjerno razmnoži i uzrokuje infekciju.
infekcija kandidom na nepcu kod nositelja potpunih proteza

• Nedostatna higijena gornje potpune proteze. U ljudi koji nose proteze tijekom 24 sata dnevno i neredovito održavaju higijenu, kandidijaza se može pojaviti na dijelu nepca koji je pokriven bazom proteze. Neprekidno nošenje proteze onemogućava mehanizme samočišćenja i ljuštenje površinskih slojeva nepčane sluznice, zbog čega se javlja infekcija. Ovisno o intenzitetu infekcije, na nepcu se mogu pojaviti samo mjestimične crvene točkice, veće crvene mrlje nepravilnog oblika ili pak može cijela površina nepca biti crvena i bolna. U terapiji se koriste protugljivične masti koje se primjenjuju na nepce i bazu proteze, a nakon izlječenja potrebno je provoditi temeljitiju higijenu protetskog nadomjeska kako bi se spriječila ponovna pojava bolesti. Protezu je potrebno preko noći izvaditi iz usta i barem jednom dnevno temeljito očistiti četkicom za proteze ili običnom zubnom četkicom.
upala kutova usnica uzrokovana gljivičnom infekcijom

• Potpuna bezubost koja nije sanirana protezama. U potpuno bezubih pacijenata koji ne nose proteze, kutovi usnica upadaju i spuštaju se prema dolje jer mekim tkivima obraza i usnica nedostaje potpora zubi. Tako spušteni usni kutovi vlaže se slinom i predisponirani su za razvoj gljivične infekcije. Na njima se često razvija stanje koje je u kolokvijalnom govoru poznato pod nazivom „žvale“ – upala kutova usnica uzrokova gljivičnom infekcijom. Manifestira se kao izraženo crvenilo kutova usnica praćeno osjećajem pečenja, a liječi se protugljivičnim mastima i kremama. Za prevenciju je potrebno izraditi protetske nadomjeske koji će osigurati primjerenu potporu mekim tkivima i spriječiti vlaženje usnih kutova slinom.
  • Stare i nezadovoljavajuće proteze. Slično kao i kod nesanirane potpune bezubosti, pacijenti koji koriste dotrajale i nezadovoljavajuće proteze mogu imati spuštene kutove usnica koji se vlaže slinom i podložni su razvoju gljivične infekcije. I u ovom je slučaju potrebno izraditi nove protetske nadomjeske kojima će se poduprijeti kutovi usnica i spriječiti njihovo vlaženje.
  • Stanja u kojima je oslabljeno djelovanje imunosnog sustava – imunodeficijencije. Imunodeficijentna stana mogu biti posljedica raznih bolesti (npr. maligne bolesti, infekcija virusom HIV-a), radioterapije ili uzimanja nekih lijekova (npr. kortikosteroidi). Slabljenje opće obrambene sposobnosti čini organizam podložnim obolijevanju od infekcija uzrokovanih slabo patogenim mikroorganizmima. Kao jedna od posljedica imunosupresije javlja se i kandidijaza – gljivica candida albicans koja je vrlo slabo patogena i koja u zdravih ljudi ne uzrokuje bolest, kod imunosuprimiranih može izazvati vrlo ozbiljne infekcije. U ustima se pojavljuju debele bijele naslage ispod kojih se nalazi oštećena i osjetljiva crvena sluznica. Osim u ustima, infekcija kandidom se javlja i na sluznici probavnog sustava (u crijevima) te može imati ozbiljne posljedice. Stanje se liječi lokalnom i sustavnom primjenom protugljivičnih lijekova, a potrebno je držati pod kontrolom i ostale infekcije koje se javljaju kao posljedica imunodeficijencije.

Rating: 3.8/5 (4 votes cast)

Oralna kandidijaza, 3.8 out of 5 based on 4 ratings

Kategorija : Oralna Medicina