Oralni karcinom

Gotovo svaki karcinom usne šupljine svoj razvoj započinje kao leukoplakija ili eritroplakija. Eritroplakija ima veći potencijal pretvorbe u malignu tvorbu nego leukoplakija, ali obje je promjene potrebno promatrati kao potencijalno zloćudne. Nažalost, većina pacijenata se pri uočavanju ovih promjena ne javlja doktoru dentalne medicine, najvjerojatnije stoga što su promjene bez simptoma i ne uzrokuju smetnje u svakodnevnom životu. Tek kada karcinom uznapreduje do opipljivih dimenzija ili njegova površina ulcerira pa uzrokuje boli i krvarenja, pacijenti se obraćaju doktoru. U tom je stadiju razvoj karcinoma već daleko odmakao, a to podrazumijeva radikalno kirurško liječenje i vrlo neizvjesnu prognozu.

Uz već opisane promjene u obliku eritroplakije i leukoplakije, svaku ranicu u ustima koja ne zacjeljuje u roku od dva tjedna treba pregledati specijalist oralne medicine. Naime, ranice (ulceracije) na oralnoj sluznici mogu biti raznolikog porijekla, ali sve one zacjeljuju vrlo brzo nakon što im se ukloni uzrok. Ranica koja ne cijeli tijekom dužeg vremena (općenito je prihvaćena granica od dva tjedna) treba pobuditi sumnju na oralni karcinom i zahtjeva specijalističku obradu u najkraćem mogućem roku. Osobito je ovo slučaj ako se radi o osobama koje puše cigarete, konzumiraju alkohol ili ako se ranica pojavi na rizičnim mjestima za oralni karcinom (dno usne šupljine, donja strana jezika, nepčani lukovi – ulaz u ždrijelo, područje iza zadnjih donjih kutnjaka). Osobe koje konzumiraju alkohol i puše cigarete posebno su rizične za razvoj oralnog karcinoma i trebale bi biti redovito nadzirane od specijalista oralne medicine. Kako bi se smanjio rizik od oralnog karcinoma trebalo bi smanjiti broj popušenih cigareta i količinu konzumiranog alkohola, a najbolja prevencija postiže se potpunim napuštanjem ovih nezdravih navika.

Kako bi se unaprijedila rana dijagnostika i terapija oralnog karcinoma, u novije se vrijeme u ordinacije dentalne medicine uvodi skrining na oralni karcinom. Radi se o jednostavnom i kratkom kliničkom pregledu područja usne šupljine koja su rizična za razvoj oralnog karcinoma. Cilj skrininga je prepoznavanje što većeg broja prekanceroznih i kanceroznih promjena u ranoj fazi kako bi se na vrijeme moglo poduzeti odgovarajuće liječenje. Ovakav preventivni program će vjerojatno uskoro zaživjeti i širom Hrvatske, a pojedine specijalističke ustanove već organiziraju besplatne preglede sa ciljem rane dijagnostike oralnog karcinoma.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Oralni karcinom, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Kategorija : Oralna Medicina Pojmovi: ,