Pušenje i alkohol kao glavni rizični čimbenici za karcinom usta

Uz cijeli niz zdravstvenih rizika povezanih s pušenjem i konzumacijom alkohola, ove dvije nepogodne navike predstavljaju i značajan rizični čimbenik za nastanak karcinoma usne šupljine. U usporedbi s općom populacijom, učestalost pojavljivanja karcinoma usta višestruko je veća kod pušača i osoba koje učestalo konzumiraju alkoholna pića. Alkohol i duhanski dim imaju jaki kancerogeni učinak na stanice oralne sluznice, a posebice su ugrožene osobe koje uz pušenje također konzumiraju i alkoholna pića. Rizik od karcinoma raste s brojem popušenih cigareta i ukupnim trajanjem pušenja, a žestoka alkoholna pića povezana su s većim rizikom od pića s nižim udjelom alkohola. Prema nekim istraživanjima, više od 90% slučajeva karcinoma usne šupljine se javilo kod strastvenih pušača ili redovitih konzumenata žestokih alkoholnih pića. Ovakvi podaci ukazuju na izrazito snažnu uzročnu povezanost alkohola i pušenja za razvoj oralnog karcinoma. Uzevši u obzir i ostale bolesti povezane s pušenjem (ateroskleroza, moždani i srčani udar, bolesti bubrega, povišen krvni tlak, kronična opstruktivna plućna bolest, karcinom pluća i drugih dijelova dišnog sustava, parodontna bolest) te prekomjernom konzumacijom alkohola (bolesti jetre, psihosocijalni i kognitivni poremećaji), očigledna je važnost odvikavanja od ovih nepogodnih navika za poboljšanje općeg zdravlja i kvalitete života.

U posljednjih nekoliko godina istražuje se potencijalni kancerogeni učinak antiseptičkih tekućina koje sadržavaju alkohol. Iako je nekolicina istraživanja ukazala na mogući kancerogeni učinak, većina istraživanja govori u prilog nekancerogensti ovih preparata. Stoga se danas smatra da su preparati za oralnu higijenu koji sadrže alkohol sigurni za korištenje.

LIJEČENJE KARCINOMA USTA

Svaki se karcinom usta mora kirurški odstraniti, a ranije otkrivanje podrazumijeva manje opsežnu operaciju i bolju prognozu. Nažalost, velik udio karcinoma usta se otkriva u uznapredovaloj fazi kada je uz operaciju primarnog tumora potrebno odstraniti i neke okolne strukture u kojima se nalaze metastaze. Kako su metastazama tipično zahvaćeni vratni limfni čvorovi, istovremeno s operacijom primarnog tumora izvodi se i disekcija vrata. To je zahvat kojim se odstranjuju limfne žile i čvorovi određenih područja vrata zajedno s nekim okolnim strukturama – dijelovima kosti, mišićima i žilama. Uklanjanje tih struktura nužno je radi što potpunijeg odstranjenja metastaza, a opseg zahvata ovisi o njihovoj zahvaćenosti metastazama. Iako se uvijek nastoji sačuvati što više zdravih okolnih struktura, nakon operacije zaostaju veći ili manji defekti koji mogu uzrokovati i funkcijske smetnje pri govoru, žvakanju, gutanju te pokretima vrata. Ukoliko se kombinacijom operacije primarnog tumora i disekcije vrata uspiju odstraniti sve metastaze, izlječenje je potpuno. U suprotnom može biti potrebna ponovna operacija i dodatne metode liječenja.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Pušenje i alkohol kao glavni rizični čimbenici za karcinom usta, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Kategorija : Oralna Kirurgija Pojmovi: , ,