Rani dječji karijes (karijes bočice)

Rani dječji karijes posebno je agresivan oblik karijesa koji se javlja u djece do treće godine života i vrlo brzo uništava mliječne zube. Uzrok mu je rana kolonizacija djetetovih usta kariogenim bakterijama, posebice bakterijom Streptococcus mutans. Naime, usna šupljina djeteta je neposredno nakon rođenja slobodna od bakterija, ali u nekom razdoblju života ju bakterije neizbježno naseljavaju i u njoj se održavaju tijekom cijelog života. Kariogene bakterije mogu u usta djeteta dospjeti prilikom boravka u vrtiću tijekom interakcije s drugom djecom, a u slučaju ranog dječjeg karijesa najčešće se radi o prijenosu s majke na dijete.Do prijenosa dolazi indirektnim putem, unošenjem majčine sline u usta djeteta, što se događa prilikom pripreme obroka ili hranjenja djeteta.Majka koristi isti pribor za jelo (primjerice, kako bi isprobala pripremljeni obrok) kojim se hrani dijete i na taj način bakterije iz majčinih usta dospijevaju u djetetova. Uz kontaminaciju djetetovih usta kariogenim bakterijama, razvoju ranog dječjeg karijesa pogoduje i prehrana bogata ugljikohidratima te nedostatna oralna higijena. Kada se svi navedeni čimbenici poklope, nastaje agresivni karijes koji uzrokuje veliku štetu na mliječnim zubima.

rani dječji karijes - shema

Rani dječji karijes započinje na vanjskim plohama gornjih mliječnih sjekutića, neposredno uz rub zubnog mesa. U pravilu je zahvaćeno više zubi odjednom, a često su istovremeno zahvaćeni svi gornji sjekutići. Ubrzo se karijes javlja i na mliječnim kutnjacima. Ukoliko liječenje ne započne na vrijeme, rani dječji karijes u vrlo kratkom vremenu razara cijele krune gornjih mliječnih sjekutića, koji izgledaju kao da su „odrezani“ u razini zubnog mesa. Infekcija se širi u pulpu ovih zubi zbog čega mogu nastati gnojne otekline i fistule. U ovako uznapredovaloj fazi bolesti potrebno je provesti hitno liječenje, ponekad uz uporabu sedacije ili opće anestezije. Nasuprot tome, pravovremenim prepoznavanjem i liječenjem ranog dječjeg karijesa te primjenom preventivnih mjera, moguće je spriječiti opsežnu destrukciju mliječnih zubi, a dijete poštedjeti boli i stresnog stomatološkog liječenja.

rani dječji karijes. 1) početne lezije oko zubnih vratova, 2) umjereni karijes na vanjskim plohama gornjih sjekutića, 3) uznapredovali oblik s potpuno uništenim krunama gornjih zubi

Rani dječji karijes može se učinkovito spriječiti dosljednim pridržavanjem nekoliko naputaka za prevenciju:

1. S ciljem izbjegavanja rane kontaminacije djetetovih usta kariogenim bakterijama, potrebno je izbjegavati hranjenje djeteta priborom za jelo kojeg su prethodno koristile druge osobe. Posebno je bitno da majka tijekom hranjenja djeteta ne isprobava hranu istim priborom kojim hrani dijete. Ovo je najčešći put prijenosa bakterija odgovornih za razvoj ranog dječjeg karijesa.
  2. Dječja hrana je uobičajeno bogata jednostavnim ugljikohidratima (šećerima) koji pogoduju nastanku karijesa. Unos šećera ne može se spriječiti, ali ga je nužno kontrolirati. Najvažnije je da se nakon zadnjeg obroka prije odlaska na spavanje djetetovi zubi temeljito očiste i da se djetetu tijekom noći ne daju zaslađeni napici. Najveća i najčešća pogreška roditelja je uspavljivanje djeteta zaslađenim napicima ili davanje slatkih napitaka tijekom noći. Naime, tijekom spavanja se znatno smanjuje lučenje sline, a izostaju pokreti usnica i obraza koji osiguravaju samo-čišćenje zubnih površina. Stoga se šećeri duže vremena zadržavaju na površini zuba i pogoduju razmnožavanju kariogenih bakterija. Da bi se ovo spriječilo, zube je potrebno prije spavanja temeljito očistiti zubnom četkicom (kod vrlo male djece može se koristiti komadić vlažne gaze ili posebne maramice za čišćenje dječjih zubi), a tijekom noći djetetu davati isključivo vodu. Ako dijete ipak tijekom noći konzumira hranu ili pije zaslađene napitke, prije nastavka spavanja ponovno je potrebno temeljito očistiti zube.
  3. Uporabom zubnih pasta s fluoridima i profesionalnom fluoridacijom ojačava se zubna caklina mliječnih zubi i smanjuje osjetljivost na djelovanje bakterijskih kiselina. Stoga je važno redovito posjećivati stomatologa (najmanje svakih 6 mjeseci, a po potrebi i češće) radi fluoridacije mliječnih zubi i edukacije roditelja o pravilnim mjerama oralne higijene. Redovitost na kontrolnim pregledima je također važna zbog ranog prepoznavanja ranog dječjeg karijesa i pravovremenog početka liječenja.

MINIMALNO INVAZIVNA DENTALNA MEDICINA

Svi zahvati u suvremenoj dentalnoj medicini teže minimalnoj invazivnosti. U prošlosti su se primjenjivale restaurativne tehnike koje su uključivale vrlo opsežna brušenja zuba jer su to zahtijevali tadašnji restaurativni materijali. Razvojem suvremenim materijala i novih spoznaja o biologiji zubi, sve se veća važnost pridaje očuvanju zdravih zubnih tkiva što je temeljni princip minimalno invazivne dentalne medicine. Iako se minimalno invazivni pristup sve učestalije koristi u svim granama dentalne medicine, posebno je naglašen u stomatološkom liječenju djece.

Temelj minimalno invazivne dentalne medicine je preventiva i rana dijagnostika. Za preventivu su ključni redoviti dolasci na kontrolne preglede i primjena profilaktičkih mjera – uklanjanje tvrdih zubnih naslaga, fluoridacija te edukacija o pravilnoj oralnoj higijeni. Za ranu dijagnostiku su također bitni redoviti kontrolni pregledi i dobra suradnja s doktorom dentalne medicine. Prepoznavanjem karijesa u najranijoj fazi moguće je provesti terapiju uz minimalni gubitak tvrdih zubnih tkiva, a pravovremenim uočavanjem faktora rizika za razvoj karijesa moguće je pacijenta primjereno educirati o preventivnim mjerama.

Minimalno invazivan pristup podrazumijeva prepoznavanje karijesa u najranijoj fazi te djelovanje na mehanizme koji sudjeluju u njegovom nastanku. Umjesto uklanjanja oboljelih zubnih tkiva, nastoji se postići njihova remineralizacija i barem djelomična regeneracija. Dakako da u slučaju opsežnog karijesa ovakav pristup nije primjenjiv, ali u većini ranih karijesnih lezija može dati vrlo dobre rezultate. Potporu minimalnoj invazivnosti daju kvalitetni suvremeni materijali, posebice staklenoionomerni cementi koji omogućavaju dugotrajno otpuštanje fluorida i tako djeluju remineralizacijski na oštećena zubna tkiva te preventivno na preostale zdrave zube.

Rating: 4.5/5 (12 votes cast)

Rani dječji karijes (karijes bočice), 4.5 out of 5 based on 12 ratings

Kategorija : Dječja Dentalna Medicina Pojmovi: